ИСТОРИЯ ЕДНО. 2.
3
Питаше я всеки ден:
-Мислиш ли за мен, когато не съм с теб?
-Мисля – отговаряше тя.
Но питаше също:
-Можеш ли да живееш без мен?
-Мога – отговаряше отново Лейди, със същата интонация.
4
Самотният човек носи в себе си парче от пъзел, който самият той никога не е виждал. Едно единствено парче, засядащо из различни места по тялото. Например в гърлото и тогава преглъщането е невъзможно. Например в дробовете, тогава дишането е трудно. Например в сърцето, тогава биенето му се учестява. Превръща се в прашинка в окото, която му пречи да гледа двама, които изглежда, че се обичат.
А той се опиваше да разговаря с Лейди Стоун. В мига, в който я видя, разбра, че могат да бъдат добър тандем. Имаше нещо силно в каменното и лице. Вероятно мнението му, че камъкът е трудно разрушим, го накара да поиска да е с нея. Самият той, прекалено чувствителен за мъж, инстинктивно беше привлечен от жена, която не знаеше как да я боли. Да, на вид беше съвсем обикновена. Само очите малко по-големи. Дълги години му бяха необходими, за да разбере, че са такива не защото бяха единственото живо в нея, а защото трябваше да са малко по-напред от лицето, понеже като цяло камъкът е слабо гъвкав. В началото беше важно, че изглеждаха красиви. Все пак един мъж търси и красивото, не само да е в добро партньорство с любимата жена. Красотата е относителна. Банално, но факт. Факт, който няма как да бъде смазан от баналността.
5
Ровенето в тишината е благодарна работа. Откриваш какво ли не, включително и звуци, които принадлежат на миналото. Звуковите следи живеят трайно и се раждат отново, когато някоя котка поиска. Или някой човек…Колко ли хора са способни да чуят нещо, случило се в миналото…
Винаги можеше да наблюдава с едно око и всяка котка се възползваше. Едното полузаспало, а другото – полунаблюдаващо. Изследването на нещата, когато те изглеждат семпли и безинтересни, е предимно котешко изпълнение. Възможно ли е простите неща да бъдат обяснени?
6
Един път се чу, че задаването на въпроси говори за голяма интелигентност и ставаше дума за зададени на някой, който така или иначе има отговори. Но те не са отговори на конкретни въпроси, а просто отговори. Той не мислеше, че въпроси, които вървят в комплект с отговорите, имат голямо познавателно значение. Такова задаване не е умение, а приобщаване. Приобщаването е хубаво нещо, но не и когато се приобщаваш към лоши неща.
Видя я, цялата направена от премисленост и заучени жестове. Една стена, в която си удари главата още при първата среща. Това, че човешките същества се делят на стени и уютни стаи не е общоприет факт. В стената се удряш, и удряш, и удряш. В стената твоите опити да погалиш падат на земята като букети железни цветя, направени от некадърен майстор в момент на лошо настроение. Някои хора са завинаги стени, други са ту стени, ту топли стаи, а някои са само стаи. Последните са най-рядко срещаните. Човечеството познава малко стаи, в които в кратки мигове е могло да се събере цялостно и да знае, че е общност. Стената е една тенденция за стая, твърде неорганизирана, за да знае, че още три стени и ще може да се влезе в нея.
Но и хората-стени си имат предимство. Сблъсъкът с тях създава не само рани. Раните зарастват, ударите остават и се ражда силата. Силата е някъде в разстоянието между един и друг човек. Тя е невидимия магнит, който създава връзките, и който разрушава връзките. Силата е да допуснеш някого до себе си. А щом можеш някого, можеш да допуснеш всичко. Можеш да допуснеш започването от нулата, когато твоят свят се е срутил. И нулата да започне бързото броене на събитие след събитие, които се навързват, създават поредица от случки и накрая е организиран един нов свят, който навярно един ден ще рухне отново.
А той си беше едно чупливо същество. Майка му го беше родила полусчупен. Когато едно дете е нежелано, в него нещо се счупва едва ли не завинаги. Но не видимо, разбира се. Вижда се само в очите, сякаш някой е бъркал в такива очи. Не, че е правил опит да ги вади или нещо такова, а само да се намеси. Не беше разбрал причината за такава намеса.
Усещаше, че има нужда да бъде чупен многократно, за да се сдобие с твърдост. Едно чупливо същество, живеещо в свят, основан на твърдостта, се страхува постоянно. Трябваше да бъде като костите. Костта се състои от малки, чупливи частици, които при всяко стъпване, се чупят и зарастват. Но нямаме достатъчно изтънчен слух да чуем финия звук от непрестанните счупвания. Според антрополозите страхът е най-старата човешка емоция. Той е по-дълбок от радостта и въобще, от всяко друго чувство. Прието е, че всеки човек носи страх. Страх, който го държи жив. Но вероятно и който го убива. Страхът, поддържан всеки момент, запазва тялото, но руши психиката. Доброто количество страх е полезно, но то е равновесно. Равновесието е трудно постижимо, защото е едно непрестанно поддържане на противоположностите в техния синхрон. Те си противостоят, но не са в конфликт една с друга. А той не знаеше кое е по-смисленото от двете. Не знаеше дали да избере едно съществуване, в което се случваше да бяга постоянно и да е почти спасен. Или да е безсрамно смел и да се погуби, заради едно или няколко дръзки изживявания.
Последвайте страницата ми във Facebook Счупен живот
0 коментара